Wonen in hout, door de ogen van Woud - Artikel 2: Op weg naar het nieuwe normaal: hoe overtuig je de markt?
Datum
04-03-2025
Stad
Utrecht
0 min read
In de Swanladriehoek in Zevenhuizen ontwikkelt Synchroon een uniek en natuurinclusief woongebied. Het eerste deelplan, Woud, zet meteen de toon: een bijzondere mix van 29 houtbouwwoningen en 3 traditioneel gebouwde woningen. Meer weten? Kijk op woneninwoud.nl.
Wonen in hout, door de ogen van Woud
De komende tijd nemen we je mee in de wereld van Woud. In een reeks artikelen belichten we verschillende aspecten van dit bijzondere houtbouwproject. Experts en betrokkenen delen hun ervaringen, inzichten en tips.
Van florerende stadsnatuur tot een gezond klimaat – samen bouwen we aan een toekomst vol tijdloze schoonheid en sterke gemeenschappen.
Bij Synchroon omarmen we de uitdagingen van duurzame gebiedsontwikkeling. Ons Monster – een groen geweten en goedwillend wezen – herinnert ons eraan om met lef en liefde te ontwikkelen. Monsterlijk goed, noemen we dat.
Artikel 2: Op weg naar het nieuwe normaal: hoe overtuig je de markt?
Wonen in een houten huis. Voor veel mensen klinkt het nog exotisch of zelfs onwennig. Toch is het voor Synchroon geen toekomstmuziek, maar een duidelijke ambitie: houtbouw moet een volwaardig alternatief worden voor traditionele bouwmethoden. De voordelen liegen er niet om – van een aanzienlijke reductie in CO2-uitstoot tot de warme uitstraling van natuurlijke materialen. Maar hoe neem je de consument mee in deze nieuwe realiteit? Mirjam Velthuis, verkoopmanager van het project Woud, vertelt: ‘Op een gemiddelde verjaardag zul je waarschijnlijk met niemand over het wonen in een houten huis kunnen praten. Het is nog niet gewoon. Daar willen wij verandering in brengen. Dus we begonnen met onderzoeken en luisteren. Hoe overtuig je de markt van een compleet nieuwe woonbeleving? En hoe zorg je dat houtbouw niet wordt gezien als iets bijzonders, maar als een duurzaam en logisch alternatief?’

Oplossingen vanuit onderzoek en innovatie
Tijdens het ontwikkelproces, waarin uiteraard ook de technische kant van CLT verder werd uitgediept, heeft Mirjam zich geconcentreerd op het informeren van de consument. Met behulp van artificial intelligence heeft ze veel kennis opgehaald over de perceptie, ervaring en beleving van kopers van houtbouw en van toekomstige houtbouw-bewoners. Mirjam: ‘AI gaf ons inzicht in waar mensen over nadenken, welke obstakels ze mogelijk zien en welke vragen we kunnen verwachten. Een voorbeeld: sommige mensen maken zich zorgen over de brandveiligheid van houten woningen. Op deze veelvoorkomende vraag hebben we een duidelijk antwoord kunnen formuleren.’
Synchroon koos ervoor om deze inzichten via video’s te delen met toekomstige kopers. ‘In de video’s geven experts antwoord op veelgestelde vragen over houtbouw. Dus niet wij van wc-eend, adviseren wc-eend, maar onafhankelijke mensen met autoriteit zorgen voor een heldere uitleg en toelichting,’ aldus Mirjam. En zo gaat Pablo van der Lugt, duurzaamheidsadviseur bij de TU Delft in op de 6 meest gehoorde houtbouw-mythes en vertelt Ferry in ‘t Veld, architect bij Studio Architectuur Maken over de Swanladriehoek en hun visie op het ontwerpen van CLT-woningen. Mirjam: ‘Ook benadrukten we het stedenbouwkundige en landschappelijke inrichtingsplan waarin natuurinclusiviteit en klimaatadaptiviteit een grote rol spelen. Consumenten gaven namelijk aan dat de inrichting van de directe woonomgeving vaak nóg belangrijker is dan de woning zelf.’
Uitdaging in het verkoopproces
Vooroordelen en misverstanden over houtbouw vroegen ook in het verkooptraject om heldere communicatie, zoveel was duidelijk. Ten tijde van de daadwerkelijke verkoop van de woningen ervaarde Mirjam dat een deel van de kopers als een blok voor de woning viel. Maar dat er ook mensen waren die meer tijd nodig hadden om de koopbeslissing te nemen. Mirjam: ‘De krappe woningmarkt speelt in dat opzicht misschien ook mee. Uit eerder onderzoek bleek dat een houten woning niet (veel) duurder mag zijn dan een traditioneel gebouwde woning. Dus als je met een goede, concurrerende prijsstelling een duurzame woning kan verkopen dan is dat weer een stapje richting het nieuwe normaal. ‘Maar’, voegt Mirjam toe: ‘los van rationele overwegingen als locatie en prijs bleek het lastiger om optanten die twijfels van emotionele aard hadden, over de streep te trekken. Bijvoorbeeld door hen te laten ervaren wat een houten huis voor de woonbeleving betekent, hoe het binnenklimaat voelt, hoe een interieur met veel hout eruitziet. We konden heel veel, tot alles, uitleggen en vragen uitzoeken maar er zijn nog te weinig referentieprojecten waar je daadwerkelijk kan gaan kijken. Je zou het liefst met een groep potentiële kopers de bus instappen en een aantal houten woningen bezoeken.’
Kleine stap richting het nieuwe normaal
Conclusie volgens Mirjam? ‘Volgens mij hebben we dit project op dezelfde manier verkocht als elk ander project: met een sterk team, zorgvuldig voorbereide documentatie en een gedegen aanpak. Juist door het niet als iets bijzonders te benaderen, hebben we laten zien dat houtbouw een logische en aantrekkelijke keuze is. En daarmee hebben we, op onze eigen bescheiden manier, een stap gezet richting het nieuwe normaal. Als deze CLT-woningen straks opgeleverd en bewoond zijn, hebben we niet alleen ambassadeurs van wonen in hout, maar ook een tastbaar eigen project waar we toekomstige optanten en twijfelaars kunnen uitnodigen om zelf de voordelen van houtbouw te ervaren.’

in de praktijk